Röststyrning förändrar kundresan

3 min läsning
2018-05-03 09:00

Om du vill att ditt företag ska växa, är rådet från Max Amordeluso från Amazon att minska friktionen i kundresan både för befintliga såväl som potentiella kunder.

En av de första talarna på E-Commerce + Shop Tech 2018 i Kista var Max Amordeluso från Amazon och uppslutningen av nyfikna åhörare var enorm.

E-Commerce + Shop Tech 2018-banner

Max inledde med att berätta att för de flesta millennials eller generation Y som de också kallas (personer födda efter år 1982), är det idag helt naturligt att prata med prylar såsom klockan, telefonen m.m. Ungdomar talar i högre grad in sin sökning i sin mobiltelefon, snarare än att knappa in sökningen med fingrarna. Jag kanske inte kan räkna in mig i gruppen ungdomar längre, men jag och familjen tänder och släcker våra lampor hemma genom att prata med antingen våra klockor, mobiltelefoner eller familjens surfplatta. I tillägg ställer jag även ofta timers genom att prata med röstassistenten Siri, till exempel när jag står i köket och har båda händerna upptagna.
 

Statistiken ljuger inte

Företaget comScore förutspår att upp till 50 % av alla sökningar på Internet kommer att göras som röstsökningar år 2020. Enligt Max på Amazon görs det redan idag otroliga 50 miljarder röstsökningar på webben, varje månad. Enligt Google tycker hela 41 % av alla de som äger en röstaktiverad högtalare, att det känns som att prata med en vän eller annan person.

Enligt Google tycker 41 % av de som äger en röstaktiverad högtalare, att det känns som att tala med en vän eller en annan person

Röstsökningar är en av orsakerna till Alexa, Amazons virtuella assistent. Amazons idé med röststyrning kommer, vilket inte alla vet, från TV-serien Star Trek, där rymdskeppets besättning, utan att vända sig mot eller använda någon specifik pryl, ställer frågor och får svar om allt från himmel (rymd?) och jord. Eller så ger de order att ändra rymdskeppets kurs eller att söka efter viss information i skeppets gigantiska databaser.
 

Med rösten blir allt intuitivt

Orsaken till att röststyrda produkter är så populära, är att sättet vi använder dem på är naturligt för oss människor. De som köper produkter som redan innehåller, eller går att koppla till, virtuella assistenter såsom Alexa från Amazon, Siri från Apple eller Cortana från Microsoft, blir allt mer vana att prata med sina prylar.

Amazon vill inte ens att du ska behöva tänka på att du pratar med en viss enhet. Du ska kunna prata fritt och naturligt. Därför har de integrerat Alexa i fler än 50 produkter med olika formfaktorer, i allt från rena högtalare som Amazon Echo nedan, till designade lampor som kan lyssna på vad du säger.

Amazon Echo tekniska specifikationer
Bild: Amazon Echo, från Amazon

 
Röststyrda logistik- och lagerlösningar

Röststyrning används inte bara i konsumentprodukter utan är frekvent använt av miljontals användare i flera typer av industrier. Honeywell har ett produktområde de kallar Vocollect Voice Solutions vilket inkluderar hård- och mjukvaror som arbetar tillsammans och där röststyrning är nyckeln.

Enkelt uttryckt kan du istället för att använda dina händer, använda din röst för att till exempel hantera produkter på ett lager. Om du flyttar en produkt i lagret till en annan plats och ger det som ett muntligt kommando, uppdateras det du säger i realtid i affärssystemet. Integrationer finns redan med SAP och ett flertal andra ERP-system och alla plockning i lagret styrs då via röstkommandon i headsetet, så kallas "voice picking".

Vocollect SRX2 Bluetooth wireless headset från Honeywell

Medarbetare på Raleigh Bicycles berättar i videon nedan hur de gick från att med penna och papper hantera beställda produkter samt inventera företagets lager, till att nu arbeta smart och effektivt med en framgångsrik lösning som inkluderar streckkoder, streckkodsläsare och såklart Vocollect-systemet:
  


 

Det ditt företag behöver tänka på

Så, hur kan du som företagare i Sverige dra nytta av det här?

  • I stort behöver du minska friktionen för dina kunder. Gör det enkelt att köpa, konsumera eller bara använda din produkt eller tjänst. Lös kundens problem på det mest naturliga sättet och röststyrning kan vara ett av de bästa sätten
  • Inkludera röstsökningar i företagets sökmotoroptimering (SEO) för din webbplats och säkerställ att kunder som talar in sökningar hittar just dina produkter eller tjänster

 

Vill du ta del av fler tekniktrender?

LÄS MER

Få notifieringar via mejl